tisdag 4 november 2014

Tekakebak

Första snön är alltid speciell. Lyckan hos kidsen idag alltså! 
Hörde barnens jubel nere från skolgården på lunchrasten :) Å visst är det mysigt med snö, så hoppas den stannar. Ljusar ju upp den gråa årstiden.

Jag har bakat grymt goda tekakor idag. Många tekakor blev det :) 63st! (dubbel sats)
 Recept kommer här!

Saftiga tekakor
ca 30 st
50 g jäst
6 dl ljummen mjölk
2 dl havregryn
75 g smält smör
2 tsk salt
2 msk socker
1 ägg
12-14 dl vetemjöl

Gör så här:
1. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt mjölken och havregrynen. Rör om tills jästen lösts upp och låt blandningen stå i 5 min så att havregrynen lösts upp.
2. Tillsätt smör, salt, socker, ägg och lite vetemjöl i taget. Blanda ihop allt ordentligt och knåda degen kraftigt i några minuter.
3. Låt degen jäsa under bakduk ca 45 min.
4. Kavla ut degen 1 1/2 cm tjock och stansa ut runda bröd ca 10 cm i diameter. Lägg dem på en plåt och nagga med gaffel. Pudra med mjöl och låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
5. Grädda bröden mitt i ugnen ca 6 min-10 min (beroende på ugn). Låt svallna på galler under bakduk.

 ~» Mellisfikat today «~






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar