lördag 12 januari 2013

Lammkött på menyn

Fredagen fick ett mysigt slut, då vi hade en fin kväll här hemma med bror Krille. Vi lagade mat och fick lära oss hur man tillagar lammracks på bästa sätt.
 Att confitera lammracksen gör dem riktigt möra, fina och rosa rakt igenom. 
Man tillagar då köttet täckt i olja (med i detta fall vitlök, rosmarin, flingsalt och svartpeppar, har jag missat nåt Krille??) i en låg ugnstemperatur, 70 grader, tills racksen uppnått 54 grader. Sen brassar man på köttet i en stekpanna för att få fin yta och färdigstekt kött. 
Tips! För detta blev verkligen helt underbart gott!!

Härliga rotfrukter är nog min favorit som tillbehör. Enkelt å så himla himla gott. Krille använde sötpotatis, fänkål, rödlök och hela vitlöksklyftor. 

 Jag gjorde dillpestoräkorna till förrätt. Min nya favorit.
Recept på det hittar du här:

Mys med familjen ♥
Mot kvällskvisten kom bror Henke också hit.

 Rödvinssåsen var nog den godaste jag ätit. 
Måste förhöra honom riktigt om hur han gjorde den. Vet att en hel flaska vin användes och kokades ner till bara några deci.

Efterrätten fixade älsklingen min.
Mjölkchokladpannacotta med björnbär, hallon och blåbär samt en klick vispad grädde.
Jag är inget big fan av mjölkchoklad (vet att många tycker ?!? om det) men det här var gott! Kanske för att den var Emanuelgjord ♥


Idag har vi bara en lugn och skön lördag. Har börjat att plocka bort julen lite smått. Imorgon åker granen ut (vi är nog sist av alla!!)

Emmy trippar runt i guldskorna idag.

Den fina träsoldaten som jag köpt på loppis i New York får säga adjö för denna jul.

Ha en fortsatt skön lördag!
♥ 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar