onsdag 2 juli 2014

Lillasyster E`s första dygn

Ja oj, oj! Bråttom blev det :)
Vi åkte ju in till förlossningen vid femtiden på måndag eftermiddag. Då hade jag haft sammandragningar under hela eftermiddagen och med tanke på hur himla snabbt det gått med alla tjejerna ville jag få komma in och hinna installeras, om det var dags. Barnmorskan bedömde läget som rätt lugnt ännu (inga kraftiga värkar, även om det ju kom några med lite drag i, dock helt oregelbundet). Hon föreslog att vi kanske åkte ner på stan å käkade alternativt åka hem och komma tillbaka så snart vi ville. Jag kände mig lugn, men rätt säker på att bebis inte lurades denna gång ;) Hur nära kunde man ju inte veta! Vi bestämde i alla fall att åka hem, handlade först lite middagsmat på Ålidhem. Stannade upp med värkar light, där mellan hyllorna haha! Vi kom hem kring sju, gjorde en lättare middag och jag hann blogga lite ;) Strax innan klockan åtta kände jag att jag ändå ville åka in rätt snabbt. Då helt plötsligt var det lite jobbiga värkar som kom med några minuter emellan. Jag fokuserade på andningen och Emanuel packade in grejorna i bilen igen. Vi vinkade till kidsen, fastern och grannarna och bilfärden in till sjukhuset på ca en kvart kändes väl lång faktiskt... Oklart vilken tid vi kom in, men kanske 20.15. Då kunde jag knappt gå, värkarna kom tätt, tätt. Samma gulliga undersköterska som tog emot oss innan, ledde mig in i ett förlossningsrum. Å fina barnmorskan, som skickat hem oss två timmar tidigare var mäkta förvånad, för så här snabbt kunde man aldrig tro att det skulle gå. Det jag kunde få fram i ord var typ: LUSTGAS! Hann känna den ljuvliga effekten några gånger, innan det var dags att krysta. En krystvärk, så var hon ute. Klockan 20.39. Med segerhuva (inte vinnarmössa som Emanuel trodde haha!!) som det visst kallas när barnet kommer ut i sin fosterhinna (hela eller delar av den). Vattnet hann alltså aldrig gå, så hon kom ut i sin vattenballong :) Jag hann aldrig med att se detta, men Emanuel fick ju se och tyckte det var häftigt.
 Oj så underbar känsla! Äntligen är hon här!!
♥♥♥
Någon timme gammal. Tittar på sin pappa för första gången. 
Tänk att vi nu har FEM ♥

 Godaste fikat!

 Påklädning.
Söt som socker och så lik sina syskon.

Det här har vi gjort bra ♥

 3155g och 50 cm. Helt perfekt liten skapelse ♥

 18 timmar gammal och redo att få åka hem.

Det var ju verkligen inte vilken dag som helst att få komma hem på!
Nämligen storasyster Emmys 6-årsdag.
 Vilken present va! Att få träffa sin lillasyster för första gången. 
Å så här i smyg, kan jag tycka att det var lite bra att bebis kom så snabbt, så de får varsin egna dag ♥

 
 Alla ville mysa förstås. Födelsedagssystern fick hålla först.

 Snacka om stolta systrar och kusin.

 Hos faster ♥

 Presentöppning för 6-åringen!

 
Å wow! En skateboard från kusinerna!

Elma skyndade hem från sin kompis, när hon hörde att vi kommit hem.

 Lillasyster och jag fick också så himla fina paket! Elise var såklart förste paketöppnare då.

 Farmor Åsa och faster Maria beundrar underverket ♥

 Hos mormor Sue ♥

 Farbror Karl-Oscar och kusin Julia snusade också på henne ♥

 Heej kusin!

 
Vi kommer nog bli riktigt bra polers du å jag ♥ Bara 7 månader i åldersskillnad.

 Så kom storebror ♥ hem från MilanCampen!

Tar sig en närmare titt.

 Världens bästa finis skötte allt kalasfix och markarbete under hela eftermiddagen å kvällen. 
Vad skulle vi göra utan dig älskade faster ♥

Kolla bara in fina tårtan hon bakat!
Jag fick så ljuvliga rosor av mor & far.

 Maria hade en så fin present till mig ♥ En riktigt vacker Elin-vas.

 Emmy visade mig alla sina presenter, som hon hade fått på morgonen. En ny & fin cykel!!

 Målarboken gick hem hos vår lilla konstnär.

 Så åt vi tacos till middag. När födelsedagsbarnet får bestämma.

 Första blöjbytet hemma var väldigt spännande.

 Grabbarna i familjen lär få det tufft ;) hehe...

 Alltså, mitt hjärta svämmar över ♥♥♥

Vår äldsta & vår yngsta.
Kärlek. 

Nu myser vi i bebisbubblan. Jag känner mig rätt pigg, men vet att tröttheten säkert kommer. Idag har jag och lilltösen en lugn egen dag. Emanuel och tjejerna har åkt in till stan för lite ärenden. Edwin är på Milan Camp, fotbollsskola. Så ja, bebisgos är vad som gäller nu. Lära känna den här lilla sötstruten, som bara sover och äter. Klura lite på hennes namn, vi tror vi vet.

Tack för alla fina hälsningar på sms, instagram & fejjan!





10 kommentarer:

  1. Än en gång Grattis till eran nya tös!! Och Tack för att du delar med dig av dina härliga bilder och familj så jag blir uppdaterad eftersom vi träffas så sällan!! En stor och varm kram till Er allihopa från mig!! / Ina

    SvaraRadera
  2. Alltså wooow!! Så himla fint o få läsa om glädjen! ♡ All of luck!!

    SvaraRadera
  3. Åååååååååå massa grattisar! Känner ända hit hur LJUVLIGT det är att komma hem med en ny en!

    SvaraRadera
  4. Så kul att se bilder på E. Bra jobbat vännen... Kramis

    SvaraRadera
  5. Stort grattis till hela familjen och välkommen till världen lilla E.... Edith? Emilia? Ebba? Esther? Elvira?

    SvaraRadera
  6. Ett stort grattis till lilla tösabiten E, så fiiin!! Instämmer med ovanstående, tack för stt vi får följa dig & din familj. Ett lyckopiller!!! Kram/ Maria

    SvaraRadera
  7. Grattis igen och shit vad snabbt jobbat! Vår Agnes föddes också med segerhuva, är ju inte så jättevanligt men det sägs ju att det ska bli något stort av barn som föds så och det är jag övertygad om att det blir av dessa tjejer. Då söt hon är, mys och njut och lycka till som fembarnsmamma, kram Åsa

    SvaraRadera
  8. Vilken söt liten tjej! :D Stort grattis! ;)

    SvaraRadera
  9. STORT grattis till hela fina familjen! :) Du är verkligen super woman, säger ju det! Hoppas ni fàr en fantastisk första tid och sommar ihop hela familjen! Kram kram fràn Schweiz

    SvaraRadera
  10. Grattis, vilket fantastiskt litet underverk =)

    SvaraRadera