söndag 2 september 2012

Fjällvandring & Kantarellplockning

Alltså vilken dag vi hade igår! Vi beslöt oss för att vandra upp till första sjön på Jofjället. Samma tur som vi på vintern åker upp med skotern från stugan i Västansjö. Å alltså jag är såå grymt imponerad över våra kids som knatade på uppför fjället. 4 km upp och sen 4 km tillbaks. Med lite kringelkrokar i jakt på kantareller blev det säkert minst en mil.
Här börjar vår vandring. På tok för varmt klädda kände vi ganska fort. Solig och fin dag.

Emmy får en GULD ★ för hennes go.

 
Vandring i otroligt vacker natur.

Mormor Sue och Edwin vilar sig vid vår första festis- och bull-paus. Många sådana pauser blev det :)

Vi drack friskt gott vatten i en fjällbäck.

Här ÄNTLIGEN framme vid målet!
Precis vid fjällsjön gjorde vi läger.

Henke & Mia hade med fiskeutrustningen och jag lovar att jag aldrig sett finare fjällrödingar i hela mitt liv än de som simmade där i det klara vattnet. Men tyvärr var dom heelt ointresserade av mask på kroken. Mycket frustrerande, så nära...

Många försök gjordes för att få upp den allra godaste fisken i mitt tycke.

Vila trötta fötter.

 Elise nöjd att få komma ner från pappa E´s rygg och tulta runt lite i mossan.

Lunch på G.

I trangiakök. 


Pasta med krämig baconsås.
Smakade fantastiskt! Att äta mat ute i naturen är nog alltid en hit.

 Mia & Henke.

Här har vi börjat vår vandring tillbaka. En tur som tog endast 1,5 timme motför vägen upp som tog lite mer än det dubbla!

Emmy vid gott mod trots trötta ben. Men de sista 500 metrarna fick hon åka på morbror Krilles rygg.

Snart nere vid vägen.

Tillbaka i stugan var man helt slut. Orkade inte lyfta ett finger. Tur att mina duktiga matlagande bröder och Mia tog tag i middagsmaten. Vi bjöds på den godaste lasagnen ever! 

Mysig kväll med lite smidande planer för nästa sommar.

Idag, söndag, packade vi ihop all packning i bilen och gav oss sedan ut i regnet, i jakt på chantarelles.
I min fina "Framtid Pajala"-buff som jag fick av Henke.

Vi gick en runda där vi vet att det brukar finnas svamp, men hade inte så höga förhoppningar, då vi både hört och märkt själva att det knappt finns några att plocka ännu. Allt verkar vara förskjutet, så kanske om några veckor till att det kommit igång på rikt.
Vi fick ändå ihop ett gäng :) Men oj vad blöta vi var när vi gått klart. Det öste ner regn hela tiden, så efter tre timmar var vi mer än nöjda och styrde kosan hemåt Innertavle.









1 kommentar:

  1. Vilka härliga bilder o ni verkar ha haft en helt underbar helg :) Hoppas ni màr bra där hemma, kram fràn Swiss

    SvaraRadera