söndag 30 september 2012

Lugn helg med god mat

Helgen har varit lugn. Vi har fixat lite här hemma, både ute på gården och här inomhus. Ätit väldigt god mat, umgåtts med fina vänner, myst en massa, gnällt lite på mannen som varvat helgen med tv-spel/fotbollsmatcher på tv, haft maskeradförberedelser, läst tidningar och böcker, ritat och bakat.
Fredagsfin i lantliga tunikan som jag fått från bästa fru Andrén.

 Plockade in gröna tomater innan jag tog itu att slänga alla uteplantor i krukor. Elise äter gärna tomater, även de gröna!
(Den fina fruktskålen är tyvärr ett minne blott.. Jag råkade välta den, så den sprack i tusen bitar...buhu...)

 Fredagens middag blev planka. Med Emanuels egengjorda bea. Topp!

 Härlig Lördagsfrukost med nybakta scones. 
Två olika smoothies, hallon/jordgubb och blåbär/banan. Brukar använda Vanilj Delikatessyoghurt och det blir så himla gott!

 Min "dino"top är en favorit.

 Elma var på lördagseftermiddagen bjuden till ett Maskeradkalas, så jag förvandlade henne till en mycket söt docka.

Hon ville först vara en prinsessa (ovanligt!!) 
men vi kände att resultatet blev mycket docklikt, eller hur? :)
 
Emanuel önskade lakritspannacotta till lördagens efterrätt, så jag testade efter eget recept. Krossade turkisk peppar och la i botten på glasen. Grädde, gelatin, lakritsessens och socker till pannacottan. Vi kan konstatera att nästa gång skippar vi essensen och gör en vanlig vaniljpannacotta i stället. Blev lite to much :)

Lördagens middag var i övrigt festligt god! Fisk- och skaldjurssoppa med hemgjord aioli och gott bröd. Så himla glad att jag fått in min man på mer fisk. Soppan smakade lika fantastiskt idag!

 Lakrits är gott, men i lagom dos och balans.

Idag söndag har vi haft en slappardag. Gått runt i pyjamas-brallorna halva dagen.
 Blev så himla inspirerad av recept i en tidning (Lantliv Mat & Vin) att jag var bara tvungen att testa göra nåt. Fick bli en äppelpaj med rårörd vaniljsås, för de hade jag ingredienser till :)

Tur det! Då hade vi nåt nybakt att få bjuda bästa familjen Andrén, när dom kom hit på en söndagskaffe.

 Den blev väldigt fin och ganska så god också.

Önskar Er en fortsatt fin söndagkväll!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar