lördag 9 februari 2013

GI-kex & Mellokväll

Idag har vi haft världens mysdag. Mamma har varit här nästan hela dagen och även pappa kom hit efter att han jobbat klart ute i stugan. Vi har chillat en massa i soffan, läst jul(!)böcker (Pises favoriter med alla klassiska julsånger), bakat svingoda kex, gjort å ätit lasagne och mumsat semlor.
Lilla rumpnissan våran ♥
nybadad och go.

(FasterElvira! Har haft din fina klänning på mig idag och tänkt på dig extra mycket ♥ Miss u.)
Jag har under dagen testat att baka supergoda GI-kex som Stina här i byn tipsat om. Verkligen superdupergoda. Vi åt dom till eftermiddagsfika med krämig brieost och lite hjortronsylt. 
Kan varmt rekommenderas!  

Det här receptet använde jag:
GI-kex
2 dl majsmjöl 
1 dl solroskärnor
1/2 dl sesamfrön 
1/2 dl pumpafrön
1/2 dl linfrö
1/2 tsk salt
1/2 dl naturell olja
2 1/2 dl kokande vatten
flingsalt

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda mjöl, frön och salt (inte flingsaltet) i en bunke. Häll i olja och kokande vatten. Blanda väl. Platta ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Det ska täcka hela plåten. Skär i bitar, ca 25 st. Strö på flingsaltet. Sätt in i mitten av ugnen, ca 70 minuter. 

När det var 5 min kvar tog jag ut dem och ringlade över lite honung, sen satte jag in dem högre upp i ugnen och höjde värmen till 175 grader. Passa så att de inte bränns! Bryt sedan isär dem och låt svalna på galler.

Nu ikväll: Sötaste Mashi i finaste klänningen, i soffan framför Mello.
Puss, kram å godnatt!





2 kommentarer:

  1. Hej Elin! Du är verkligen fantastisk! Hälsa dina föräldrar!!! Kraam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack snälla Staffan! Vad glad jag blir av din fina kommentar! Hoppas allt är bra med dig och de dina, kram Elin

      Radera