onsdag 28 januari 2015

Semlor & Middagsutmaning

 Färgglad frukost
som peppar igång!


 Hey goding ♥
som är alldeles krasslig.


 Tittut och glad ändå.

Men i natt var det inte lika glatt, hujja va vi sovit kasst.

 Jag drog igång ett semlebak igen. 
Efter detta recept:

 Semlor 12 st
25 g jäst
75 g smör
2 dl mjölk
1/2 dl socker
1 krm salt
ev. 1/2 tsk kardemumma
1 ägg
7 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver

Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt socker, salt, ev. kardemumma, ägg och 6 dl av vetemjölet.
Arbeta degen smidig. Låt jäsa 30 min. 
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda bakpulvret med 1 dl mjöl och arbeta in i degen. Baka ut 12 bullar. Låt jäsa på plåt 20 min. Pensla med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen 9-10 min.

Ännu godare blir semlan om man gör egen mandelmassa.
Man kan skålla mandeln om man vill, men gott blir det också med en lite grövre massa, när skalet får vara kvar.
Blanda den malda mandeln med socker och ev. en gnutta vatten. Mandelmassa klart!

En temla för provsmak ♥

Emmy godkände också!

 Jippiejejj! Kamratposten i brevlådan.
Äntligen kom första numret av Elmas julklapp från farfar.

{ Kvällens middag var en liten utmaning för mig }
Alltså, jag vill inte säga att jag är bäst på detta (för det var min farmor) men jag är mycket stolt över att ha lyckats göra kroppkakor. Första gången i mitt liv och dom blev gooda. Lite aningens lösa i konsistensen om jag ska vara kritisk, men det skyller jag mest på potatissorten ;) som var ett hopplock av olika halvgrodda potatisar från kylen. Himla synd att inte barnen gillar detta. Hur kan dom inte göra det?? Jag älskar kroppisar och det var det godaste jag visste när jag var barn.






1 kommentar:

  1. Åh vad sugen jag är på semlor! Måste styra upp ett bak i helgen!

    SvaraRadera