onsdag 22 januari 2014

C-vitaminboost & Semlor

Det är fortsatt febrigt läge här hemma. De två äldre grynen är som två varma element.
 Eddeman, som inte har nån större matlust, ville att jag skulle göra smoothie. De enda bär vi har i frysen är svarta vinbär, så jag testade att göra på det. Blev rätt syrligt, men med lite extra socker i vaniljyoghurten blev det mumma och massa nyttiga C-vitaminer förstås.
 En himla vacker dag idag! Riktigt så att man har längtat ut. Fint att man fått se solen.

 Men vi har hängt här inne och bakat årets första laddning semlor.

 Duktiga medhjälpare i köket. Emmy har varit på förskolan en stund. Edwin sov och vilade hela förmiddagen ♥
och piggnade till lagom tills att semlorna var färdiga ♥

 Rulla rulla liten bulla.

 Så gjorde vi vår egna mandelmassa. Det är jättemycket godare än köpt.

 Skålla, skala och mal 200 g sötmandel.
Mixa ihop med 2 dl socker och ev. 2-4 tsk vatten, om det känns för torrt att ta ihop.

 Mmmmm!
Skulle lätt kunna bli en preggo-craving för mig ;)

 Sötaste plåstret som får en glad igen, trots ajaj ont finger.
(Tröstisar gosedjursplåster från Apoteket.)

 Faster satte ihop en skönt klingande orkester med diverse köksredskap. Det var väldigt kul eftermiddagsunderhållning :)

Undrar i mitt stilla sinne när det är tid att plocka ner julstjärnorna?! ;)






2 kommentarer:

  1. Känn lugnet. Vi har våra kvar. Dock för att jag ej kunnat ta mig upp på vinden med ryggen. Så skyller lite extra på det. Men med sånt bestyr att få fram dem så kan de väl va kvar till påsk ;)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns skönt att vi inte är ensamma :) Men du har ju verkligen skäl med din rygg, våra karlar däremot ;) Kram & fortsätt krya!

      Radera