fredag 24 januari 2014

Spa-afton

 Fy för feber, å speciellt när den lurar och kommer tillbaka igen å igen. Piggheten hos Eddeman igår, var som bortblåst idag :( 39,5 visade termometern i morse (Tack Maria! Du är en ängel som kom förbi med en örontermometer.) Dessutom tog febern ett nytt grepp om lillasyster Pise, som ju varit piggast av de sjuka här i veckan. Kring 39 grader har hon också legat på idag mellan alvedontrugningarna. Extra ledsamt var det förstås för mina två killar som hade planerat att åka till fjällen i helgen med vänner.
 Värsta lyxfrullen this morning, för att peppa upp oss lite.
(Man skymtar lite av Emmys rostade fralla med smör och ett hallon på hihi ♥)

 Lilltösen.

  Som bara somnat hipp som happ idag ♥

Storasyster & Lillasyster
Jag & tjejerna fixade under dagen ett eget hemmaspa.

 Fruktfatet.

Det bästa på hela spa´t tyckte fruktälskaren Pise
förstås!

 Rosa badsalt som doftade ljuvligt.

 Myspystajm!


 Gurkskivor såklart :)
Å så gjorde vi en egen ansiktsmask till tjejerna, på banan, havregryn och honung.

 Mamman fick sig också en mask, grön å härlig.



 Efter spa:
Lite god dryck. 
Den här fläderdrycken har jag sörplat i tid och otid och under senaste graviditeter. Tror det var den sköna bönan Maria.B. som introducerade den för mig, när vi var tjocka ihop vår/sommaren 2008 :) Fläderblandsaft, gärna bubbelvatten, is och lime. Brukar ha i mynta också om man vill lyxa till det lite!

Fredagsmaten:
Tortillas med grillad kyckling.
Charmigt orunda i formen ;)
Med grönsaker, cheddarcheese, avocadoröra & tomatsalsa blev fredagsmiddagen en höjdare.

 Egna tortillavetebröd.
Det gjorde jag ofta förr i tiden, nu köper man jämt färdiga. 
Men testa göra egna nån gång. Mycket godare!

Tortillas 12 st
6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 1/2 dl kallt vatten
2 msk olja
Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt vatten och olja och arbeta ihop till en deg. Dela degen i  12 bitar. Kavla ut till tunna kakor. Hetta upp en torr stekpanna och grädda bröden ca 1 min på varje sida. Lägg under lätt fuktad bakduk.

 Tomatsalsa med koriander.
Massa koriander!!
Mmmm!

Nu hoppas vi att alla vaknar pigga & krya imorgonbitti.







7 kommentarer:

  1. Blev så galet sugen på att spabada hemma men mitt i all renovering kan vi inte bada, det gjorde jag jäämt förut:) vilken underbar dag ni haft! Har du nåt recept på pulled pork? Kraaam! /Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande med renovering. Ni verkar ha det så himla fint! Du kan ju verkligen de här med omsorgsfull och vacker inredning ♥
      Jag har inte lagat pulled pork på riktigt nån gång, bara blivit bjuden. Kolla alltommat.se dom har bra recept. Kram fina Nina!

      Radera
  2. Blev så galet sugen på att spabada hemma men mitt i all renovering kan vi inte bada, det gjorde jag jäämt förut:) vilken underbar dag ni haft! Har du nåt recept på pulled pork? Kraaam! /Nina

    SvaraRadera
  3. Hej! Är en fyrabarnsmamma som hittat till din blogg genom att jag har en syster som bor i Innertavle. Kul att läsa om nån fler med några fler barn än genomsnittet! Ni verkar ha det så himla fint o ordningsamt hemma- är imponerad! Du får gärna visa lite mer bilder från barnens rum o hur du löst det med möblering osv. Apropå rubriken "Spa dag" så läste jag först "spy dag" ha ha, man läser det man vill läsa.. Med vänlig hälsning, therese Wiggh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese! Vad roligt att du hittat hit till min blogg! Jag blir väldigt glad när jag får höra från er läsare ♥
      Jag skrattade lite när jag läste att vi verkar ha det ordningsamt hemma :) Oj, oj... Vi är en väldigt slarvig och nerstökande familj ;) Å det blir himla lätt så när man är många! Men den delen gillar jag ju inte att fota :)
      Vi håller på att göra om i rummen nu när vi blir fler i familjen (4 sovrum och snart 7 familjemedlemmar ♥) men bilder från barnrummen kanske kommer så småningom. Kram

      Radera
  4. Åh wow vilken kanonfredag! Den där dagen gjorde ni verkligen någonting extra av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var väldigt uppskattat av samtliga inblandade! Ibland behövs så lite för att vända en halvtradig dag till en hellyckad dag ♥ Kram E

      Radera