lördag 8 mars 2014

Två fjällfavoriter: Sånninggården & Bus-Idas

På torsdagskvällen hade vi det stora nöjet att äta middag på Tärnafjällvärldens fina gourmetrestaurang, Sånninggården. Vi har ätit där ett par gånger genom åren och nu har restaurangen fått en fin uppfräschning i och med det nya ägarbytet. Nypremiär var förra veckan faktiskt!
 Här kan man äta, men också bo helt nära den vackra fjällnaturen.

  Å jag älskar den rustika miljön i denna gamla västerbottensgård från 1800-talet.




 Barnbordet ♥ 
Efter att kidsen ätit kunde de smita ner i källaren och krypa upp i tv-soffan.

 Trevlig meny på ortens råvaror och en utsökt vinkällare.

 Väldigt smakliga var dessa små aptitretare som vi fick innan maten.
Creme på rökt renhjärta mellan potatisflarn.

 Förrätten.
Lättgravad röding med en grillad pilgrimsmussla uppe på en ljuvlig blomkålscreme. Så en frisk tomatvinaigrette runt om. Mycket bra!

 Varmrätten.
En plankstek på älg med rödvinssky, sidfläsk och kantarellfräs.

Efterrätten
var bara heelt underbar!
En chokladmousse med karamelliserade hasselnötter och en lime&halloncoulis.

 Mysigt med brasa.

 Å gott lyxigt vin till herrarna.

 Jag å Pise chillade haha ;) lite efter maten i finsoffan, inne i loungen.

 Fantastisk lampa, visst!
Passade klockrent där.

 Hit kommer vi väldigt gärna snart igen.

På fredagen lyckades jag äntligen övertala familjen om ett nytt försök loppisbesök.
 Till Bus-Idas Hönshus. Vägen dit är lite smal å snårig, så jag kör inte gärna själv... 
Jag gillar verkligen detta ställe! 
Grejor till tusen å man skulle nog behöva en hel dag för att botanisera i allt mellan himmel å jord. Jag köpte en fin nysilverbricka (svag för brickor alltså!) Ett fint litet fat med hjärtan runtom och lite kalasprylar för kommande födelsedagar.

 Lite svårt att få fram på bild en gråmulen dag.
Men det är helt magiskt vackert där, i Ängesdal.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar